Gucci: iedereen kent het wel. Het welbekende modehuis dat haar naam over de jaren steeds groter heeft gemaakt. De kleding van Gucci is tegenwoordig in de kasten van allerlei beroemdheden te spotten en ook op verschillende social media wordt het merk aan de kopers onder de neus gedrukt. Maar wat weten we eigenlijk verder over dit veel-gedragen merk? Ik zelf eigenlijk nog niet zoveel, en daarom ging ik eens op onderzoek uit!
Wie is Gucci eigenlijk?
Guccio Gucci is het brein achter dit bekende merk en startte in 1921 zijn eerste lederwaren winkel. Dit deed hij omdat hij jarenlang in hotels had gewerkt en daar zag hoe bagage een belangrijke rol speelde voor de elite klasse. Gucci dacht dat hij betere kwaliteit neer kon zetten en zorgde er samen met zijn drie zoons voor dat zijn winkel in Florence een groot succes werd. Al snel breidde hij zijn winkels uit naar Rome en Milaan en ook de collectie breidde uit. Loafers en producten van zijde en wol kwamen al snel in de etalages te liggen en ook dat liep als een groot succes!
Ging het mis in de 80’s?
Hoewel alles er rooskleurig uitzag voor de Gucci familie ging het in de jaren 80 toch even mis. Guccio Gucci overleed en zijn zoon Aldo Gucci nam het familiebedrijf over samen met zijn broers. Zij wilde het merk ook buiten Italie bekend maken en dat lukte: het werd een wereldmerk. Maar toen de jaren 80 aanbraken zorgde familievetes en zelfs een brute moord op Guccio’s kleinzoon (die destijds ook in de directie van het bedrijf zat) ervoor dat het merk een grote klap kreeg. Financieel ging het niet goed met het bedrijf en even leek het er op dat dit het einde was voor de Italiaanse familie.
Alessandro Michelle red het merk
Na verschillende designers (die de verkoopcijfers lieten stijgen om ze vervolgens weer te laten dalen) was Gucci nog steeds niet uit het risicogebied. Tot Alessandro Michele aan het roer kwam: zijn designs bestonden uit kleurrijke, vintage items die gecombineerd worden met nieuwere items. Zijn liefde voor de jaren 80, ook al was dit voor het modehuis zelf geen goeie periode zoals we hebben gezien, komt terug in zijn kleding designs. Schoudervullingen, getoupeerde kapsels en gekleurde blousejes tekenen de stijl van Michele. Het modehuis herpositioneerde zich op die manier in de modewereld en groeide weer uit tot het alom bekende merk wat we nu kennen!