Nederland is bij uitstek een land om lekker te fietsen. Er ligt een kilometerslang wegennetwerk van fietspaden. Ga maar eens op een beetje een zonnige zondag naar buiten en neem plaats op een bankje aan de weg. Gegarandeerd dat er honderden fietsers langskomen. Mensen met gewone stadsfietsen, racefietsen, mountainbikes en elektrische fietsen. Er zijn zelfs verkiezingen voor de fietsstad van het jaar. Al met al is het dus belangrijk dat iedereen de mogelijkheid krijgt er lekker met de fiets op uit te trekken. En dat lijkt nu ook te gebeuren.
Nieuw
Hoewel ik in dit kopje nieuw heb geschreven, weet ik eigenlijk niet eens of het wel echt zo is. Ik kwam namelijk op een website terecht die een elektrische driewieler beschreef. Voor mij was het nieuw dat dit soort fietsen bestonden. Hoewel ik al wel elektrische bakfietsen heb gezien, heb ik nog nooit een elektrische driewieler gezien en was dan ook best verbaasd over wat deze allemaal kon.
Mogelijkheden
Een elektrische driewieler beidt meer mensen de mogelijkheid te gaan fietsen. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan mensen die wat meer moeite hebben hun balans te bewaren op een gewone fiets. Het derde wiel zorgt namelijk voor extra stabiliteit van de fiets.
Daarnaast heeft de fiets vaak een extra lage (op stoeprand hoogte) instap. Dit zorgt er voor dat je gemakkelijk kan gaan zitten op het zadel. Je kan er als het ware gewoon op hoppen. Ook kan je al sneller met je voeten bij de grond.
Natuurlijk heb je net als bij gewone elektrische fietsen de driewieler in verschillende uitvoeringen. Over de verdere specificaties van de fiets die ik online had gevonden was ik overigens best wel onder de indruk.
Hij had een best wel grote actieradius. De actieradius geeft aan hoe ver de fiets ondersteuning kan geven onder normale omstandigheden. In dit geval was dat 150 kilometer. Als je koos voor een upgrade dan kon je zelf ondersteuning krijgen tot 185 kilometer. Dat is best wel een lang stuk.
Het mooist vond ik nog de snelheid die je met zo’n ding kan behalen. Dat was namelijk 25 kilometer per uur. Dus zelfs als je balans iets minder goed is, krijg je door zo’n driewieler toch nog de mogelijkheid een beetje met je fiets te racen. Ik zeg bewust racen omdat een gemiddelde racefietser op zondag die snelheid waarschijnlijk ook haalt. Als je niet zo hard wilt gaan, hoeft dat natuurlijk niet. Je kan het ook gewoon wat rustiger aan doen.
Ik denk dat deze driewieler voor veel mensen weer een stukje onafhankelijkheid zal kunnen teruggeven.